Тo be or not to be басейну на яхті: проблеми, очікування, реальність

05.03.2021

Тo be or not to be басейну на яхті: проблеми, очікування, реальність

Тo be or not to be басейну на яхті: проблеми, очікування, реальність

Тo be or not to be басейну на яхті: проблеми, очікування, реальність

Втілюючи мрії та побажання, дизайнери вдаютьсся до різноманітних хитрощів, щоб створювати все більш розкішні, комфортні і вражаючі басейни на борту суперяхт. Але чи так просто скласти цей «оллінклюзний» пазл, якщо ви вирішите включити «освіжаючу» функцію в список розваг на власному човні? Давайте розберемося.

Якщо хочеться розважитися біля басейну, чому б не зробити це на власній яхті? Без акул, скатів, небезпечних медуз – така можливість є, і на яхтах лакшері-сегмента вона завжди входить в комплект. І якщо ще десять років тому басейни на яхтах були обмежені інженерними можливостями, то сьогодні вони обмежені тільки уявою власника або дизайнера.

Басейни, водоспади і акваріуми: чим багаті люксові яхти

Басейн на яхті, в основному, це місце, де можна розслабитися, поспілкуватися з друзями і гостями, помилуватися на океан або красиву острівну лагуну навколо.

Але просто басейнами нині вже нікого не здивуєш. Тому багато хто тепер хоче водоспади, водні каскади і цілі атракціони. Все це – додаткові виклики для інженерів і дизайнерів.

Наприклад, голландський виробник суперяхт Oceanco майже завжди для своїх ексклюзивних клієнтів воліє встановлювати різні водні об’єкти та атракціони – вони варіюються від простого джакузі до басейну з водоспадом і навіть басейну з вбудованим акваріумом.

Ще в 2007 році Oceanco були одними з перших хто встановив панорамний басейн, рівень якого доходив до краю кормової палуби 82-метрової Alfa Nero. Це дозволило власникам яхти і гостям відчути зв’язок з океаном під час відпочинку. Але «родзинкою» стала інженерна розробка, яка дозволяла при необхідності підняти підставу басейну на рівень підлоги, перетворивши його в зону розваг, або навіть в вертолітний майданчик.

Ще одна морська розвага – яхта ‘Latona’ верфі CRN, яка точно може здивувати навіть найдосвідченіших любителів. Причиною цього є вражаючий басейн-гараж! Вибудувана чаша використовується як своєрідна гавань для тендера, куди можна причалити з гостями і комфортно піднятися на борт ‘Latona’. А коли погода не дозволяє насолоджуватися відпочинком на відкритому повітрі, тендер залишає гараж. Мало того, що ця інновація виглядає дуже вишукано за рахунок стін з бірюзової мозаїки, но і з технічної точки зору таке рішення істотно заощаджує місце.

А ось найбільший басейн в світі довжиною 25 м знаходиться на 156-метровій яхті Dilbar. Він в два рази більше басейну на Flying Fox, теж яхті Lürssen, яку багато хто вважає ідеалом серед суперяхт. Басейн на Dilbar – напіволімпійський, і, щоб спроектувати споруду, куди входять 180 кубометрів води, інженерам довелося потрудитися. Не так легко було «обдурити» закони фізики, щоб весь цей «файв-старз» гордо тримався на плаву.

Ложка дьогтю в бочці рому: закони фізики на сторожі

Басейни, водоспади, фонтани, акваріуми і джакузі на яхтах – звучить і виглядає це прекрасно. Але якщо вникнути в технічні особливості, то процес установки будь-якого водного об’єкта на яхті набагато складніше, ніж здається на перший погляд, і пов’язаний з безліччю проблем.

Оскільки яхта призначена для руху по воді, можливість легко жонглювати законами фізики тут втрачається. Рух човна сам по собі створює хвильові імпульси в басейнах на борту. І їх складно стримувати навіть в найспокійніших крейсерських умовах.

Для вирішення цієї одвічної проблеми на борту 80-метрової Golden Odyssey інженер Мартін Френсіс розробив і вперше застосував систему для придушення імпульсу хвилі. Вона грунтується на взаємозалежній системі протидії крену, що складається з резервуарів для води, що з’єднуються між собою, які використовуються для стабілізації хвиль. Вода тече з одного резервуара в інший, контрольована таким чином, щоб погасити крен, що виникає. Хвиля «вловлюється» у краю басейну в збірному резервуарі і «випускається» назад в басейн, амортизуючи рух яхти.

Сам собі дизайнер

Один кубічний метр води важить тонну і значно впливає на загальну стійкість конструкції. Цей показник слід враховувати на етапі планування будь-якого значного водного об’єкта на борту яхти. Щоб басейн не звільняв центр ваги човна, його зазвичай розміщують на нижній палубі поруч з кормою. Але завжди потрібно враховувати форму корпусу і далеко не в кожному проекті є можливість зробити глибину басейну таку, як захочеться. І якщо ви не власник 156-метрової яхти Dilbar, то відчути себе плавцем на олімпійські дистанції навряд чи вийде – розмір басейну безпосередньо залежить від довжини та рівня опади яхти.

Басейни з протитечією, з гідромасажем, що поєднують в собі одночасно басейн і джакузі – все це сьогодні є для установки на яхтах. Типове рішення – створити пейзажний басейн з функцією плавання проти течії води.

А ось якщо у вас виникне задумка зробити не тільки басейн, але і прикрасити його фонтаном для ефектності, варто подумати ось про що. Недостатньо лише перекачувати насосом воду через сопло, і покладатися виключно на тиск. Потрібно враховувати рух яхти, а значить силу вітру. Наприклад, компанія Fluidity Design представила ряд форсунок, більш стійких до руху корабля і вітру, які можуть включатися і вимикатися, піднімати воду вертикально в повітря і по дузі через басейн. Форсунки, вбудовані в місток над басейном, дозволяли створювати ефект дощу. Проте, навіть з такими пристроями доводилося вдаватися до додаткових хитрувань – зменшувати хвильовий вплив і бічну силу вітру.

Плюс, завжди виникає питання енергоспоживання. Чим більше «наворотів» у басейну, тим дорожче. Для скромного фонтану з десятком вертикальних форсунок, що випускають струмені води висотою два метри, буде потрібно приблизно в чотири рази більше потужності, ніж для льотного басейну розміром 6 на 4,5 метра.

У 1994 році інженер Джонатан Куїнн Барнетт створив 7-метровий водоспад на борту 73-метрового судна. Йому довелося використовувати екрани з оргскла і зробити водоспад під кутом, щоб мінімізувати бризки. Потім вода потрапляла в водозбірний басейн і поверталася догори завдяки циркуляційного насосу. Чим вище водний об’єкт, тим більше варіантів руху у крапель води. У зв’язку з цим варто задуматися не тільки про бризки, але і про мінімізацію гуркоту, який буде створювати така технологія на яхті.

Крім каскадних механізмів, фонтанів і штучних річок, на яхтах можна встановити досить класичні басейни різних типів: басейн-слайдер, надувний або скляний басейни.

Надувний або плаваючий басейн підійде для невеликих яхт і навіть для круізерів. Це хороший бюджетний варіант, який встановлюється і розгортається буквально в лічені хвилини.

А ось, наприклад, басейн-слайдер прикрашає яхту Atreides Yacht. Механізм розроблений таким чином, що конструкція захована в корпусі самого човна. І коли потрібно, натисненням однієї кнопки, басейн з’являється в воді позаду яхти, і візуально стає гармонійним продовженням судна. Вода – морська, але при цьому, люди що купаються, знаходяться в безпеці від морських мешканців.

Басейн з високоміцного акрилу, або так званий скляний басейн, зазвичай встановлюється на яхтах лакшері-сегмента. Може бути як розбірним, так і вбудованим. З огляду на прозорість акрилу 98%, і при цьому його неймовірну міцність, є можливість зробити басейн прозорим з усіх боків, в тому числі і його дно. А якщо спочатку планувати цю конструкцію при будівництві яхти, то розкішним варіантом буде зробити дно басейну стелею спальної каюти.

Головний принцип сучасних яхтових інтер’єрів – функція повинна підтримувати естетику, тому більшість дизайнерів майже завжди прагне включити водні елементи, що викликають «вау-ефект». Але установка будь-якого водного об’єкта на яхті вимагає комплексного підходу. Ну і … дружніх відносин з законами фізики.

Категорії:

Поділитися:

Повернутися